Jak často čistit klimatizaci v autě?

Jak často čistit klimatizaci v autě?

Úklid v interiéru našeho vozu považujeme za naprostou samozřejmost, ale někdy zapomínáme i na další věci, které jsou z pohledu údržby opravdu nutností.

Moderní automobily mají klimatizaci, která osvěží v parných letních dnech a stává se standardem pro 21. století. A jak praví klasik, čistota je půl zdraví, takže bez pravidelné kontroly se neobejdeme. Pokud bychom totiž klimatizační systém v autech zanedbali, nebude fungovat podle představ. Ba co víc, jeho provoz pak může být spíše škodlivý, zvláště pokud jsou na zadních sedadlech malí alergici.

Nejlepší doba je na jaře

Podle odborníků je vhodné čistit klimatizaci v autech přinejmenším jednou ročně, to je však spíše nezbytné minimum, podobně jako preventivní prohlídka u zubaře. Ve hře rozhodně není jen komfort za volantem, ale také zdraví všech pasažérů. V dlouhodobě neudržované klimatizaci se množí různé bakterie a plísně, jimž se daří hlavně ve vlhku. Nejvhodnější doba je na jaře, kdy by měl být tento systém v pořádku i kvůli pylovým alergenům. A když klimatizace nefunguje správně během letní sezony, stává se spíše přítěží. Pokud vás bolí hlava, jste unavení nebo trpíte pravidelně respiračními onemocněními, svůj díl viny může mít právě zašpiněná klimatizace. Jak tomuto scénáři předejít? Do servisu jen kvůli ventilaci v autě nutně nemusíte. Všechno zvládnete jednoduše sami.
  • Alternativy pro základní čištění ventilace v autě jsou hned dvě, pěnový čistič a čistič ve spreji.
  • Předností pěnového čističe s hadičkou je nízká cena. Ruku v ruce s tím ale jde také efektivita.
  • Sprej znamená pečlivou dezinfekci. Tlaková nádoba se umístí do vozu se zapnutou klimatizací.

Autorizovaný servis čistí ozónem

Výměna kabinového filtru a zevrubná kontrola stavu klimatizace, to už jsou úkoly pro odborníky v servisech. Sprejový nebo pěnový čistič jsou spíše základní formy, ozón se postará o důkladnější očistu. Dezinfekce ozónem je finančně náročnější, ale vyplatí se, protože ozón likviduje bakterie, plísně a nežádoucí pachy. Pronikne úplně všude, nezapomene ani na milimetr prostoru. Ostatně, používá se i ve zdravotnictví, což je nejlepší možné doporučení. Návštěva servisu kvůli této údržbě se doporučuje přibližně jednou za dva roky. Menší údržba, tedy ta, kterou obstaráte sami, by měla proběhnout asi jednou až dvakrát ročně. Nejlépe v jarních měsících, tedy před letní sezonou A stejně tak krátce po ní, tedy na podzim. Důležitý je také přístup ke klimatizaci. Jak s ní vlastně zacházet?
  • I když je zrovna zima, klimatizaci zapněte alespoň dvakrát za měsíc, vždy na krátkou chvíli.
  • V případě, že jsou letní vedra, zapněte klimatizaci až po několika kilometrech, kdy větráte.
  • Vždy krátce před tím, než budete v cíli, vypněte klimatizaci, aby z výparníku odešla vlhkost.
  • Zásadně nenastavujte klimatizaci na nízké teploty v porovnání s venkovním prostředím.

Pečlivý přístup je zárukou úspěchu

Pravidelná dezinfekce je důležitá. Nenechávejte nic na chvíli, kdy cítíte z klimatizace znatelný odér, který je pro nos hodně nepříjemným. Pravidelně je nutná také výměna kabinového filtru, což zvládne každý motorista svépomocí. Ale moc dalších věcí v rámci servisu klimatizace už podomácku neuděláte a bude lepší, když se v případě větších potíží spolehnete na servisní techniky. Pokud se vám zdá, že klimatizace pracuje velmi neefektivně, zanáší se a kýcháte víc, než byste si přáli, zřejmě bude něco v nepořádku. Objednejte se v servisu, abyste měli jistotu. Pravděpodobně to bude něco stát, ale zdraví má každý jen jedno a bakterie nebo plísně do interiéru vozu nepatří.